سه نما

مرجع کامل اس ام اس و جوک

سه نما

مرجع کامل اس ام اس و جوک

قوشا تپه+تاریخچه و عکس

قوشا تپه+تاریخچه و عکس

قوشا تپه کجاست،قوشا تپه آدرس،قوشا تپه اردبیل،عکس قوشا تپه

عجیب ترین گورستان تاریخی را می توانید در قوشا تپه اردبیل ببینید. بهتر است بدانید که اردبیل برای خیلی از گردشگران ایرانی با طبیعت منحصر به فرد و آب و هوای لطیفش شناخته می شود اما شاید کمتر کسی بداند که یکی از جالب ترین نقاط تاریخی کشور در منطقه برای این استان قرار گرفته و در واقع وسیع ترین منطقه تاریخی استان اردبیل و مهم ترین سایت تاریخی مربوط به پیش از تاریخ در شمال غرب ایران محسوب می شود. بهتر است بدانید که منطقه باستانی معروف به شهر یری در شمال غربی روستای پیرازمیان در 31 کیلومتری شرق مشگین شهر قرار دارد. البته جایی در کنار رود قره سو که وسعت آن به 400 هکتار می رسد و از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل می شود. در واقع قدمت قلعه و معبد به 1450 پیش از میلاد و قوشا تپه به 7 هزاره پیش از میلاد می رسد.

قوشا تپه،تاریخچه قوشا تپه

لازم به ذکر است که محوطه شهر یری اولین بار در سال 1978 ق .م توسط هیئت چارلز برنی شناسایی و بررسی گشت. او عقیده داشت که عمر برخی آثار تا هزاره سوم قبل از میلاد، عصر آهن، سفال خاکستری و نخودی و نارنجی هم می رسد.

قوشا تپه،تاریخچه قوشا تپه

قابل ذکر است که عده ای از باستانشناسان قدمت این محوطه را تا 9 هزار سال هم تخمین می زنند و عقیده دارند که سنگ تراشه های از اشکال انسان مربوط به 7هزار سال قبل از میلاد مسیح در این منطقه موجود می باشد. بهتر است بدانید که محوطه باستانی شهر پیرازمیان در کنار رودخانه قره سو قرار دارد. جایی که بر روی سنگ های اطراف آن نقش و نگارهای متعددی با طرح و ابعاد مختلف با ضربه زدن های منظم و دقیق با سنگ های سخت، استخوان حیوانات و فلزات سخت حک گشته است. نقش هایی از بزکوهی، انسان درحالت های مختلف و چندین نقش نامشخص دیگر قابلدیدن هستند تعداد آنها محدود می باشد.

قوشا تپه،تاریخچه قوشا تپه

گفتنی است که مدیر کل میراث فرهنگی اردبیل در سال 84ضمن بازدید از منطقه اعلام کرد که در سال 85حریم شهر یری تعیین خواهد شد و این منطقه باستانی به ثبت ملی و جهانی خواهد رسید.در واقع باید گفت که  ولی در مرداد سال 85تحقیقات باستان شناسی منطقه تعطیل شد. او در مرداد سال 86اعلام کرد که کار طراحی سازه محافظ انجام خواهد شد اما تا به حال هیچ اقدامی در جهت حفاظت از سنگ افراشت ها انجام نگشته است.
قوشا تپه،تاریخچه قوشا تپه

خوب است بدانید که به جز طوفان روزهای گذشته، سرمای شدید زمستان عامل تهدید دیگری برای سنگ های منقش این منطقه است که می تواند آثار تاریخیاین تپه را نابود کند.در سفر به اردبیل این منطقه عجیب تاریخی را ببینید.

قوشا تپه+تاریخچه و عکس

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.