سه نما

مرجع کامل اس ام اس و جوک

سه نما

مرجع کامل اس ام اس و جوک

سیاتیک

سیاتیک

سیاتیک کمر,سیاتیک کمر درد,سیاتیک کمر,سیاتیک کمر چیست؟,کمربند سیاتیک,کمردرد سیاتیک,درمان سیاتیک کمر,علائم سیاتیک کمر,عصب سیاتیک کمر,بیماری سیاتیک کمر,سیاتیک پا,سیاتیک پای راست,سیاتیک پا,سیاتیک پای چپ,سیاتیک پا چیست,پارگی سیاتیک,درمان سیاتیک پا,رگ سیاتیک پا,درد سیاتیک پا,عصب سیاتیک پا,سیاتیک چیست؟,سیاتیک چیست,عصب سیاتیک چیست,بیماری سیاتیک چیست,علائم سیاتیک چیست,درد سیاتیک چیست,علت سیاتیک چیست,علایم سیاتیک چیست,علت درد سیاتیک چیست,درمان عصب سیاتیک چیست,سیاتیک+درمان گیاهی,سیاتیک و درمان گیاهی,درمان سیاتیک باداروهای گیاهی,درمان سیاتیک با داروی گیاهی,درمان سیاتیک با دارو گیاهی,درمان گیاهی سیاتیک کمر,درمان سیاتیک با طب گیاهی,درمان گیاهی سیاتیک چیست,سیاتیک به انگلیسی,سیاتیک و درمان,سیاتیک و درمان آن,سیاتیک و درمان,سیاتیک و درمان گیاهی,درد سیاتیک و درمان,درد سیاتیک و درمان آن,عصب سیاتیک و درمان,بیماری سیاتیک و درمان آن,عصب سیاتیک و درمان آن,درد سیاتیک و درمان,سیاتیک پای راست,درد سیاتیک پای راست,عصب سیاتیک پای راست

خیلی از ما ممکن است به خاطر در کمر و مفصل ها در عذاب باشیم و علتش را ندانیم .اصولا درد رگ سیاتیک می تواند به صورت دردهای ملایم یا شدید در نواحی مفصل کمر، باسن، پا و ساق پا ظاهر شود. شما همچنین امکان  دارد با احساس ضعف و بی حسی در این نواحی مواجه شوید. بوسیله آسیب دیدگی های عصب و فشار روی عصب مثل  فشار روی مهره ها (استخوان های ناحیه کمروگردن) ایجاد می شود. بر اساس گفته های انجمن جراحان ارتوپد آمریکا درد عصب سیاتیک معمولا در افراد بین سن 30 و 50 سال اتفاق بیافتد.دردهای وخیم سیاتیکی کمر و پا این دردها به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و اغلب بعد از چند روز و چند هفته بهبود می یابند .شدت درد پا بستگی به میزان آسیب به بافت ها دارد. در واقع منبع اصلی کمر درد و پا درد امکان دارد مفصل ستون مهره ها ،دیسک ،عصب ها ،یا ماهیچه ها ولیگامنت ها باشد.

سیاتیک ، درمان سیاتیک , سیاتیک پا , سیاتیک کمر , سیاتیک چیست

دردهای مزمن سیاتیکی کمر و پا

بهتر است بدانید که این دردها بیشتر از 3 ماه در بدن می ماند و علت آن هم مشخص نیست .این دردها همیشه همراه بیمار می باشد و با انجام فعالیت های خاص شدیدتر می شوند. عواملی چون آسیب دیدگی عصب ها ،جراحت در بافت ها ،آرتروز و یا تاثیر روانی درد بر روی بیمار از پیامدهای این بیماری است .هر فرد با پیدایش این علامت ها در خود،باید به پزشک متخصص مراجعه نماید.

علائم و نشانه های سیاتیک

بهتر ایت بدانید که درد سیاتیک یا به اصطلاح کلاسیک از نواحی پایین ،پشت و نیشیمنگاه شروع می شود و بر روی ساق پا،زانو، لگن و ران تاثیر می گذارد و سپس به طرف پایین و پشت ران حرکت می کند و در پشت زانو وبعضی مواقع در پشت ساق پا و مچ آن هم درد احساس می شود .به یاد داشته باشید که درد در نواحی ساق پا شدیدتر از قسمت کمر یا نشیمنگاه می باشد.این دردها از دردهای ملایم شروع می شود وکم کم به دردهای مزمن تر و سخت تر تبدیل میشود.امکان دارد شما در پا و ساق پای خود احساس کرختی وسوزش (حالت سوزن سوزن شدن ) کنید که این موضوع نگران کننده نیست اما اگر در این نواحی احساس ضعف و یا افت کردید باید مورد توجه قرار گیرد به خاطر بسپارید که عمده ترین علت درد و داغ شدن کف پا و کمر شما نشستن می باشد و این به خاطر فشاری است که وزن بدن شما به دیسک وارد میکند وفعالیت هایی مانند خم شدن ،تابیدن ، درد سیاتیک شما را شدیدتر می کند درحالیکه دراز کشیدن باعث تسکین درد شما می شود.دویدن و راه رفتن برای شما بهتراز نشستن یا ایستادن های طولانی مدت است.در واقع اگر احساس ضعف شدید در ساق پا داشتید و یا مثانه شما از کار افتاد و عملکرد روده های شما افزایش پیدا کرد با ید فورا به پزشک مراجعه فرمایید.در واقع این نشانه ها نشان دهنده سندروم کودا ایکواینا است.به یاد بسپارید از علائم سیاتیک دردناحیه تحتانی کمر و ساق پا است که معمولا این درد در ساق پا بیشتر از دردکمر می باشد.دربعضی از مواردنشانه ها و علائم عصب سیاتیک با همدیگر اتفاق می افتد.

1-در واقع  درد ناحیه تحتانی کمر را در صورتیکه کسی تجربه کرده باشد به شدت دردساق پا نمی باشد.

2- بدانید که دردها دریک ناحیه ازساق پا وباسن اتفاق می افتد وبه ندرت در هردو ناحیه راست و چپ اتفاق می افتد.

3- درد سیاتیک ازناحیه تحتانی کمر وباسن بوجود می آید و به سمت پایین وپشت ران و سپس درناحیه پایین ساق پا وکف پا منتقل میشود.

4- بهتر است بدانید که زمانیکه بیمارخوابیده یا راه میرود درد سیاتیک بهتر میشود و هنگام ایستادن و نشستن این درد شدیدتر می گردد.

5- به یاد داشته باشید دردسیاتیک کمر و پا در بیشتر مواقع شدید است

6- دردهایی که با وجود سیاتیک حس میشود اغلب سوزن سوزن شدن ، کرختی ،ضعف واحساس گزگزکردن درساق پا است.

7- احساس ضعف وبی حسی زمانیکه ساق پا و پایتان را حرکت میدهید

8- در واقع بروز دردهای شدید دریک ساق پا که ایستادن و راه رفتن فرد را بامشکل مواجه میکند.

براساس ناحیه ای که عصب سیاتیک برروی اندام ها تاثیر میگذارد درد ها ممکن است درکف پا ونواحی دیگر پا هم اتفاق بیفتد.

کمردرد+چاقی+1

سیاتیک ، درمان سیاتیک , سیاتیک پا , سیاتیک کمر , سیاتیک چیست

علت سیاتیک چیست؟

درد رگ سیاتیک بر اثر شرایطی ایجاد میشود که بروی ستون مهره ها وعصب هایی که از مفصل کمر عبور کرده است، تاثیر میگذارد. از طرف دیگر این آسیب دیدگی ها بر اثر افتادن روی زمین یا تومورهای عصب سیاتیک یا ستون مهره ها ایجاد می شود. در کل سیاتیک با تحریک وفشرده شدن عصب سیاتیک به وجودمی آید.

سندروم پریفورمیس

در واقع گرفتگی و تنگی ماهیچه ها ی پریفورمیس باعث فشرده شدن عصب ها می گردد.

شوک

به یاد داشته باشید آسیب های ورزشی و یا افتادن میتواند باعث شکستگی ستون مهره ها وکشیدگی ماهیچه ها وآسیب دیدگی عصب ها بشود .

فتق دیسک کمر

جالب است بدانید که مرکز دیسک ستون مهره ها که مانند ژله می باشد می تواند در طول یک هفته دچار برآمدگی شود و دیسک ها را پاره کند و باعث فشار برعصب ها شود.

استنوسیز

در واقع باریک شدن کانال های ستون مهره ها با عث فشرده شدن تارهای ستون مهرها وعصب ها می گردد.

آرتروز

بدانید که زمانیکه دیسک ها با افزایش سن لغزندگی خود را از دست می دهند.یک پارگی کوچک بردیواره دیسک می تواند بسیار دردناک باشد و باعث تحریک استخوان ها می شود سطح مفاصل بزرگ تر می شود و باعث ضحیم تر شدن لیگامنت ها می شود.

اسپاندیلالیستزیز

در واقع فشار وضعف باعث شکستگی در مفصل می شود ، و این شکستگی یکی از دلایل حرکت مهره ها و فشار به عصب است. مشکلات مفصل درنواحی لگن و غضروف میتواند یکی از علت های درد ساق پا باشد. درد پا و کمر کاملا عادی میباشند اما درد سیاتیک پا محسوب نمی شود.

تشخیص سیاتیک

بهتر است بدانید که یک معاینه دقیق می تواند انواع و دلایل مشکلات ستون مهره ها و روش های درمان آن ها را تشخیص دهد. یک ارزیابی مشخص نیاز به معاینه فیزیکی بیمار و دریافت اطلاعاتی راجع به شرح پزشکی بیمار دارد.و در بعضی مواقع عکس برداری توسط اشعه X ، ام آر آی ، و سی تی اسکن برای کنترل قدرت ماهیچه ها و واکنش های آن ها انجام می شود.

زمان مراجعه به پزشک متخصص

سیاتیک های خفیف اغلب باگذشت زمان بهبودمیابند.درصورتی که علائم سیاتیک بهبودنیافت وبعدازگذشت هفته ها دربدنتان باقی ماند به پزشک مراجعه کنید سیاتیک هایی که شدیداست به ندرت به جراحی نیازدارد.درصورت بروزنشانه های زیربه مراقبت های فوری نیازاست.

1- وجود دردهای ناگهانی وشدید درمفصل کمر وساق پا وبی حسی وضعف درساق پاها

2- ایجاد دردی که درهنگام یک آسیب جدی مانندتصادف اتفاق می افتد

3- عدم کنترل روده ومثانه

4- ایجاد علائمی که به جای بهبودی شدیدترمیشوند واین به دلیل آسیب های جدی به عصب است مخصوصا آسیب هایی که باعث ضعف وبی حسی درعصب میشود.

5- وجود علائمی که درهردوساق پا رخ میدهد که به آن سیاتیک دوطرفه گفته میشود که باعث عملکرد بد درروده ومثانه میشود ونشان دهنده

بروزسندروم سوداایکواینا Cauda

equine (سندروم دم اسب) است.

سندروم سوداایکواینا(سندروم دم اسب) براثرفشارهایی که برعصب بوجود می آید ایجادمیشود ودرحدود 2 درصد براثر بیماری بیرون

زدگی دیسک است.

سیاتیک ، درمان سیاتیک , سیاتیک پا , سیاتیک کمر , سیاتیک چیست

درمان سیاتیک

بهتر است بدانید که سیاتیک کمر و پا می تواند به صورت قطعی درمان شود هدف درمان درد سیاتیک پا،بازگرداندن بیمار برای انجام فعالیت های به صورت طبیعی و جلوگیری از آسیب مجدد می باشد. بهترین و کاملترین روشهای درمان در این بخش گفته میشود.نوع درمان هایی که برای آسیب های عصب سیاتیک صورت می گیرند بسته به مکانیسم ایجاد ان دارند. در موارد آسیب هایی که بدنبال زخم های باز ایجاد شده و احتمال پارگی عصب زیاد است درمان آسیب عصب سیاتیک بصورت جراحی و ترمیم عصب پاره شده است. به یاد داشته باشید درد سیاتیک معمولا بوسیله استراحت ،گرما،سرما، ماساژ،مسکن های درد، انجام حرکات کششی سبک درمان می شود. استفاده از بسته ای یخ به مدت 20 دقیقه، چندین مرتبه در یک روز در طول 45 تا 72 ساعت برای کاهش التهابات و درمان سیاتیک پا بسیار موثر است .همچنین گرفتن یک دوش آب گرم و استفاده از یک پد گرم و نشستن در ارتفاع کم باعث آرامش بدن می شود. ماندن مدت کمی در رختخواب برای کاهش درد سیاتیک بسیار مناسب است اما اگر این زمان بیشتر از چندروز طول بکشد به جای اینکه برای شما مفید باشد بسیار مضر خواهد بود.اگراین مراقبت ها تاچند روز باعث کاهش درد شما نشد باید به پزشک مراجعه نمایید.

درمان با جراحی

به یاد داشته باشید که برای درمان درد سیاتیک کمر و پا ، جراحی به ندرت انجام می شود مگر در مواردی که ماهیچه های شما ضعیف شده باشد ،فتق دیسک کمر داشته باشید یا مبتلا به سندروم کودا اسبی باشید و یا دردهایی که با مسکن های بدون استروئید رفع نشده و شما را آزار می دهند . جراحی فتق دیسک کمر که به اصطلاح دیسکتومی گفته می شود با حذف قسمت هایی ازدیسک ،عصب ستون مهره ها فشرده می شوند. افراد مبتلا به استنوسیز ممکن است از این پراکندگی عصب ها سود ببرند.

درمان بدون عمل جراحی

دارو و قرص

به خاطر داشته باشید که  داروهای بدون استروئید مانند استامینوفن ،ایبوپروفن ، ناپروکسین برای درمان درد سیاتیک کمر و پا تجویز میشود.شل کننده عضلات هم برای گرفتگی عضلات بسیار موثر است. اگر درد بیمار شدید تر بود مسکن هایی تجویز می شود که با مسکن ها وشل کننده عضلات که در بالا ذکر شده مصرف گردد.

تزریق

 در واقع استروئید می تواند التهاب وتورم عصب ها را کاهش دهد. این ماده می تواند یا درطول یک دوره 5 روزه خورده شود و یا در محل درد تزریق شود. استروئید درطول 24 ساعت باعث کاهش درد سیاتیک کمر و پا می شود.

فیزیوتراپی

این یک اصل است برای درمان درد سیاتیک کمر و پا یک برنامه منظم حرکتی از همان آغاز درد تنظیم می شود.فیزیوتراپی به شما کمک می کند تا بتوانید به زودی به طور کامل فعالیت ها خود را انجام دهید و آسیب مجدد مفصل شما جلوگیری می کند.بهتر است بدانید که پزشک فیزیوتراپی به شما نحوه صحیح بلندکردن شی،راه رفتن ، و تمریناتی برای استقامت و کشش عضلات پشت ،ساق پا و شکم به شما نشان می دهد.اقداماتی چون ماساژ و گرما وحرارت و انجام حرکات کششی برای یک دوره کوتاه می تواند اثر بخش باشد. همچنین یوگا،کایروپراکتیک و طب سوزنی هم برای درمان درد سیاتیک کمر و پا مفید است.

لیزر

بدانید که لیزر درمانی که با استفاده از نور متمرکز برای کمک به تحریک بافت سلول را شامل می شود. این نور توسط دستگاهی خاص که بر روی طول موج خاصی برای استفاده های درمانی تنظیم شده است کنترل می شود. از کشف این فناوری تنها چند دهه می گذرد و همین آن را در مقایسه با ماساژ و دیگر گزینه های متداول کنترل درد به یک گزینه نسبتا جدید در درمان کمر درد از جمله لیزر درمانی دیسک کمر تبدیل می کند.لیزریکی ازدرمان هایی است که باعث کاهش التهابات بافت های اطراف عصب سیاتیک و کاهش التهابات درماهیچه های پریفورمیس piriformis میشوددرنتیجه باعث کاهش فشار عصب سیاتیک و کاهش درد میشود.به یاد داشته باشید که درمان با لیزر میتواند با ایجاد استقامت در ناحیه خارجی دیسک های ستون مهره ها با حفظ حالت و عملکرد آن باعث کاهش بیرون زدگی دیسک کمر شود.باروش شکاف برروی لبه و طراحی های خاص لیزر و با تحریک کردن بافت های آسیب دیده و از بین بردن التهاب ماهیچه ها وستون مهره ها باعث بازگشت طبیعی جریان خون به بدن وترمیم مرکزسلولها وبازسازی بافت ها ،ازبین بردن گرفتگی ماهیچه ها ، کاهش التهابات وکاهش درد میشود.درمان با لیزر هیچ گونه سوختگی یا شکافی برروی پوست ایجادنمیکندوهیچ اثرات جانبی به همراه ندارد. این روش بسیارامن است وتاثیرات بهبودی آن بسیار افزاینده است این بدین معنی است که زمانی که بهبودی کامل پیداکردید به درمان های کمتری نیازداریدوبدن شما برای انجام تمرینات استقامتی کاملا آماده است تا بتواندباعث کاهش دردکمرشود.

طب سوزنی

جالب است بدانید که طب سوزنی روش درمانی قدیمی برای مشکلی امروزی است. این روش عموما یک روش درمانی غیرسنتی برای کمر درد و گردن درد در نظر گرفته می شود. با وجود اینکه معمولا مواقع طب سوزنی اولین گزینه درمانی برای کمر درد و گردن درد نیست، تعداد زیادی از بیماران و پزشکان از آن به عنوان ابزاری برای کاهش کمردرد و گردن درد استفاده می کنند. این روش درمانی شکلی از طب چینی است که به حداقل 2500 سال قبل برمی گردد. فرضیه عمومی این روش مبنی بر این است که بدن الگوهای جریان انرژی دارد. انرژی حیاتی یا نیروی زندگی بدن چی نامیده می شود و جریان مناسب چی برای حفظ سلامتی ضروری در نظر گرفته می شود. نظریه طب سوزنی مبنی بر این است که بیش از 2000 نقطه در بدن انسان وجود دارد که با 20 مسیر به هم متصل می شود. این مسیرها انرژی حیاتی را در سراسر بدن به جریان می اندازند. بدانید که در این روش، سوزن های فلزی بسیار باریک در ترکیب های مخصوصی از این 2000 نقطه به منظور اصلاح و یا حفظ جریان طبیعی چی وارد بدن می شوند.بدانید که دراین روش باآزادکردن انرژی درمسیرهای بدن میتواندباعث بهبودبیمارشوید بافروکردن سوزن هایی درپوست دراطراف ناحیه آسیب دیده که معمولا هیچ دردی به همراه ندارد میتوان باعث کاهش دردشود.

سیاتیک ، درمان سیاتیک , سیاتیک پا , سیاتیک کمر , سیاتیک چیست

بهتر است بدانید که طب سوزنی موردتایید سازمان اف دی ای آمریکا برای درمان دردکمر است وسازمان بین المللی سلامت، طب سوزنی رایک درمان موثربرای کاهش درد کمر وسیایتیک میداند.

ماساژ

بهتر است بدانید که درمان های مخصوص ماساژبرای کاهش دردکمر بسیار موثر است با ماساژ دادن میتوان باعث افزایش جریان خون ، شل شدن ماهیچه ها و آزادکردن ایندورفین (ماده ای که باعث کاهش درد دربدن میشود)باعث کاهش درددربدن شد.

تمرینات ورزشی ونرمش

به یاد داشته باشید که بعد از کاهش علائم سیاتیک زیر نظر فیزیوتراپ شما نرمش های کششی و تقویتی را یاد خواهید گرفت و انجام خواهید دارد که تاثیر بسیار مهمی در درمان قطعی بیماری سیاتیک شما دارند.در واقع  بدون انجام این نرمش ها درمان سیاتیک شما ناقص بوده و درد سیاتیک ممکن است بزودی عود کند. این نرمش ها باید هرچه زودتر بعد از فروکش کردن درد حاد سیاتیک شروع شوند.

به ورزش اهمیت بیشتری دهیم.

برای درمان سیاتیک و نقرس از دمکرده برگ سنا می‌توان استفاده نمود.

جالب است بدانید که فندق اختلال در رشد مو را رفع می‌کند. قابل توجه است که فندق به خاطر داشتن ویتامین A و C برای تقویت پوست و ناخن و مو و تقویت بینایی بسیار مفید و موثراست. بد نیست بدانید که برای درمان سیاتیک برگ خشک درخت فندق را سائیده با کمی خاکستر آتش سیگار و نمک مخلوط نموده با روغن منداب مخلوط کرده محلول را به محل درد بمالیدتا بهبودی حاصل شود. جالب است بدانید که  فندق باعث تنگ کردن عروق زیر پوست و باعث کشیدگی پوست و تغذیه و درمان آن می‌شود.

بهتر است بدانید که پوست سبز گردو را کوبیده روی محل درد بگذارید .

سیاتیک

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.